Jaké je to být letovým konzultantem?

Jádrem našeho týmu v charter advisory jsou letoví konzultanti, kteří se starají o naše klienty a celé zajištění letů od začátku až do konce. Co přesně takový letový konzultant dělá, jak vypadá jeho běžný den a jaké nejlepší a nejhorší dny může zažít? Vyzpovídali jsme Davida Vachušku, který na této pozici pracuje téměř tři roky a má na kontě desítky odbavených letů, spokojených klientů i probdělých nocí.

Davide, řekni nám něco o sobě.
 

"Je mi 27 let a o letectví se zajímám už od dětství. Když jsem přemýšlel jakým směrem se chci v budoucnu ubírat, měl jsem jasno. Moje první kroky vedly na Střední průmyslovou školu dopravní v Praze v Masné ulici, kde jsem strávil čtyři roky studiem letectví. Další tři roky jsem studoval leteckou dopravu na Vysoké škole obchodní v Praze, ze které jsem si odnesl bakalářský titul. Průběžně se vzdělávám v oboru privátního letectví, kde se zajímám jak o nové modely letadel, tak o vývoj trhu, predikce budoucnosti letectví, nebo o nové trendy v cestování. 

Ve volném čase mě často potkáte na letišti, kde fotím přilétající nebo odlétající letadla a musím se pochlubit, že mám už pořádnou sbírku fotek. Příležitostně si udělám také výlet do zahraničí, protože Praha je přece jen malá kotlina. Je důležité udržet si balanc mezi pracovním a osobním životem, který se často v mé práci prolíná. A abych vyčistil hlavu po náročném dni, snažím se trochu sportovat, proto mě můžete sem tam vidět s badmintonovou raketou v ruce, nebo v oblíbené hospůdce s přáteli na pivu."



Jak ses dostal k práci letového konzultanta v oboru privátního létání?


"Vlastně úplně náhodou. Tehdy jsem pracoval u jedné české letecké společnosti, kde jsem strávil téměř tři roky a vnitřně cítil, že bych potřeboval změnu a nové impulzy. Měl jsem pocit, že mám ruce pevně svázané velkou společností a nemohu tak realizovat své vlastní nápady a posunout sebe i firmu někam dál. O charter advisory jsem se dozvěděl od kolegy, který mě informoval o tehdy probíhajícím výběrovém řízení na pozici letového konzultanta. Chvíli jsem váhal, ale rozhodl jsem se příležitost využít, no a teď tu pracuji téměř tři roky a mám na starosti brokerování soukromých letů."

Čím je tvoje práce specifická? Potřebuješ odborné vzdělání?
 

"Práce letového konzultanta není určitě pro každého. Kromě zapálení a lásky k letectví potřebujete také velkou dávku logického myšlení, empatie, dobrých komunikačních schopností, ale i velkou odolnost vůči stresu a umění se rozhodovat s chladnou hlavou. Někdy musíte být tak trochu chobotnice - soustředit se na více detailů najednou - přesto neudělat chybu a poskytnout službu v té nejlepší kvalitě. Musíte mít duši obchodníka, ale také analytika a asertivního přítele. Důležité je predikovat a být o krok napřed, protože před letem i během něj se může pokazit spousta věcí. 

Je potřeba si uvědomit, že letový konzultant je prostředníkem mezi klientem a provozovatelem letadla, který filtruje nepotřebné informace, jež by mohly klienta zatěžovat a vše řeší za něj. Zároveň dohlíží i na ostatní subjekty, které se zakázky účastní a dozoruje i to, že vše postupuje dle plánu a je připraveno pro odlet klienta. Celá zakázka letu je jedna velká skládačka, která začíná příjetím požadavku od klienta a končí přistáním jeho letadla. Většinu času letový konzultant tráví za počítačem a na telefonu, je v kontaktu, jak s klientem, tak s dílčími leteckými společnostmi, brokery, letišti, nebo cateringovými a transferovými společnostmi. 

Existuje mnoho brokerských firem s určitými specializacemi, jako např. autopojištění. Málo kdo chce psát email dvaceti firmám a řešit s nimi podmínky, cenu a celý obsah pojištění. Proto jsou hojně využívány služby brokera, který se specializuje na pojištění a my děláme to stejné, jen s privátními letadly. Klient dostane souhrn nejlepších variant letadel spolu se specifikacemi, které nejlépe odpovídají jeho požadavkům, a jen si vybere s jakým letadlem chce vyrazit na cestu. Vše ostatní, tedy celou tu skládačku, poskládáme za něj.

Když se dostaneme k tématu vzdělání, tak odborné středoškolské/univerzitní vzdělání je určitě výhodou, ale vždy je na konkrétní firmě, jak moc je pro ni zásadní. U nás v charter advisory na odborném vzdělání nelpíme a zajímají nás převážně reálné zkušenosti a zapálení pro věc. Odborné znalosti o konkrétních procesech, letadlech, letištích a legislativě, se dají vždy naučit."

Jak vypadá tvůj běžný pracovní den?
 

"Každý den začínáme společně s týmem a rozdělíme si úkoly, které nás ten den čekají. Prioritní jsou vždy již naplánované lety, které budeme ten den realizovat. Kontrolujeme například vývoj počasí, abychom mohli reagovat na případné zpoždění kvůli silnému větru, nebo sněhu.

Během dne se věnujeme také zpracování poptávek letů, nebo doplňkových služeb. Zakládáme si na kvalitě a rychlosti komunikace, proto je naším cílem, aby zájemce o let obdržel svou nabídku do emailu do jedné hodiny od odeslání poptávky. Toto je něco na co jsem opravdu pyšný, protože se nám to daří. Všichni naši klienti si zaslouží tu nejlepší individuální péči, o což ve firmě opravdu do jednoho usilujeme.

Kromě klasických soukromých letů se nám daří navazovat i hodnotná partnerství. Nedávno jsme se spojili se společností Elite Voyage, která je schopná klientům naplánovat a zařídit zážitkový program v destinaci, ať už se jedná o ochutnávku luxusních vín, či expedici do deštného pralesa."

Pracuješ v týmu?
 

"Charter advisory je jeden velký tým, který tahá za jeden provaz. Každý z nás má na starosti určitý projekt, na kterém primárně pracuje. Já mám například na starosti lety menšími privátními letadly, zatímco jeden z kolegů se stará o zařízení letů pro početné skupiny. Nikdo nemůže být expertem na vše, proto se každý z nás zaměřuje na určitou oblast, ve které je opravdovým odborníkem.

Nově jsme tým rozšířili o další dva letové konzultanty, konkrétně o Míšu a Martina. Úzce nyní spolupracuji v týmu s Míšou, která je mou pravou rukou a pomáhá mi s každodenní agendou."

Co nejhoršího jsi v práci zažil?
 

"Tohle je těžká otázka a nedokáži si vzpomenout na jeden konkrétní “hororový” příklad. Čemu se chce ale každý vyhnout, tak to je porucha na letadle, která dokáže zkomplikovat celý průběh letu. Pokud taková situace nastane v dostatečném předstihu před odletem, máme čas sehnat náhradní letadlo a uskutečnit let dle plánu. Může se ale stát, že porucha o sobě dá vědět až chvíli před odletem, a to už je větší problém. Začínáme boj s časem a snažíme se co nejrychleji sehnat nové letadlo, tak aby bylo zpoždění co nejmenší.

Závada na letadle je dílem vyšší moci, kterou nelze příliš ovlivnit. Klientům ale nabízíme pouze letadla s certifikátem AOC, který vydává Úřad pro civilní letectví, a opravňuje provozovatele k výkonu obchodní letecké dopravy za nejpřísnějších podmínek. Certifikát tak zaručuje největší možnou bezpečnost např. díky pravidelné údržbě letadla a výcviku posádek.

Ještě bych k tomuto tématu doplnil, že jedním z nejnáročnějších zážitků byl počátek pandemie Covidu-19 a hromadné rušení běžných linek. Mnoho lidí zůstalo uvězněno v cizích zemích bez možnosti se vrátit zpět domů, ať už šlo o těžce nemocné, děti, studenty, rozdělené rodiny, nebo běžné cestující. Přemýšleli jsme, jak bychom mohli těmto lidem pomoct, a tak se zrodil projekt FlyHome, ve kterém jsme využili dlouholeté zkušenosti z letecké charterové přepravy. Zapojila se úplně celá firma, pracovali jsme ve dne i v noci, spali jen pár hodin denně. Výsledkem byla organizace několika repatriačních hromadných letů, kdy jsme domů dopravili stovky lidí. Zájem o repatriační lety byl tak velký, že jsme zřídili dočasné call centrum a vytvořili na míru připravený rezervační systém ve spolupráci s AERO CRS. Velkou odměnou pro nás byly dojemné děkovné emaily, hovory, zprávy na Facebooku, nebo komentáře."

Jaký nejlepší pracovní zážitek ti utkvěl v paměti?
 

"Veškerá pozitivní zpětná vazba, kterou kdy dostanu, mi udělá obrovskou radost. Na jednom letu často trávím hodiny práce a jakákoliv pochvala opravdu potěší. Nejlepší pocit jsem měl za poslední dobu z organizace speciálního ambulantního letu z Itálie do Rakouska pro cestující s pneumotoraxem plíce. Během celého letu byl přítomen lékař, který o pacientku pečoval. Organizace speciálního ambulantního letu patří mezi ty nejnáročnější, kde nesmí být nic podceněno. Tímto přeji naší klientce hodně zdraví a doufám, že je již v naprostém pořádku."

Jakou nejkurióznější poptávku jsi kdy řešil?
 

"Asi nejzajímavějším požadavkem bylo zajištění letu na Antarktidu. Tento let se nakonec bohužel nerealizoval, nicméně to byla opravdu výzva. Najít na Antarktidě letiště, které není vojenské, nebo je vhodné k přistání, je velký oříšek. Obecně jsou pro mě výzvou požadavky do zemí, kam se příliš nelétá, např. jako Afghánistán. Každá taková výzva mě neskutečně baví a naplňuje."

Je něco, co bys vzkázal případným zájemcům o podobnou pozici?
 

"Asi jen to, že je to někdy skutečně jízda. Navíc je těžké říci, kdo se na tuto pozici hodí a kdo ne. Jak už jsem zmiňoval výše, tato práce je specifická a není určitě pro každého. Kdybych měl vypíchnout to nejdůležitější, tak bez logického myšlení, ale zároveň selského rozumu to nepůjde, stejně tak zápalu pro letectví a smyslu pro detail. Není to také práce pro člověka, který má rád stereotyp a jasnou představu či plán svého dne. Každý den je jiný a každý let je unikátní. Pokud jsem vás namotivoval a umíte si sebe představit na podobné pozici, tak se chopte příležitosti stejně jako já :-).