Jak se letadlo zbavuje námrazy a sněhu?

Co mají společného auta a letadla v zimě? Je to sníh a námraza, která komplikuje jejich provoz. Na jejich odstranění nelze použít škrabku a smetáček jako u auta, na řadu přichází chemický odmrazovací postřik. Jak takový proces probíhá, na kolik vyjde a jak jsou na zimní podmínky připravena letiště?

Není překvapením, že na letadla stojící na letištích mimo hangáry padá sníh a na jejich povrchu se tvoří námraza. Odstranění sněhu a námrazy je povinné pro všechna letadla především z bezpečnostních důvodů pro fázi vzletu, která je pro každý let kritická. Současně námraza negativně ovlivňuje letové vlastnosti, ovládání letadla i přesnost měřících přístrojů. Z povrchu letadla je proto nutné odstranit veškerý sníh a námrazu a současně jej ošetřit nanesením ochranné vrstvy postřiku, která zabrání v usazení námrazy těsně před vzletem.

Tzv. námrazové podmínky představují velkou hrozbu v leteckém provozu, ale kvalitní provozovatelé letadla a jejich posádky jsou na lety v zimním období vždy dobře připraveny.

Postřik odmrazí a chrání

Odmrazovací postřik je součástí výbavy i těch menších letišť pro privátní letadla (vybavenost letiště je před provedením letu vždy kontrolována). Žádné letadlo se totiž vlastními prostředky nedokáže zbavit námrazy na zemi (dokáže to pouze během letu). Je proto nutné na něj aplikovat speciální postřik. Letiště disponují technologií pro jeho bezpečné nanášení, kdy se stříká přímo na povrch namrzlých částí letadla.

Postřik se aplikuje ohřátý pomocí speciálního vozidla s tryskou, z povrchu letadla smyje zbytky sněhu a námrazy. Složení chemického postřiku je šetrné k materiálům, z nich je letadlo vyrobeno, nepůsobí korozivně a jinak škodlivě na jeho součásti. Poměr účinných složek postřiku se určuje vždy vzhledem k aktuálním povětrnostním podmínkám, aby byla jeho účinnost co nejvyšší. Finální vrstva postřiku, tzv. ochranný film, pak zajistí dočasnou odolnost proti usazení další námrazy, pokud námrazové podmínky stále přetrvávají. Jeho účinnost je zpravidla jen několik desítek minut, proto je nutné jej aplikovat až těsně před odletem, nikoliv třeba několik hodin předem.

S tím souvisí nutnost provádění postřiku zpravidla s pasažéry na palubě, aby nedocházelo ke zdržení na odletu. Při vzletu pak ochranná vrstva „odpadne“ z povrchu letadla, a vzlet je bezpečný bez narušení aerodynamických vlastností.

Postřik nebo hangár?

Na kolik taková zimní péče vyjde? Záleží na velikosti letadla, které podstupuje odmrazovací proces, a s tím související potřebné množství kapaliny. Pro malá privátní letadla je náklad přibližně 1 000 €. U větších privátních letounů se počítají náklady přibližně na 2 500 € a největší letouny mohou atakovat i 10 000 € v závislosti na intenzitě námrazy a lokalitě letiště.

Tyto náklady se někdy dají snížit využitím vyhřívaných hangárů. Uvnitř pak roztaje sníh i námraza a ušetří se výdaje za postřik. Navíc se letadlo prohřeje pro lepší komfort cestujících před letem. U kategorie letadel light jets je navíc benefitem vyhřátí kabiny, protože klimatizační jednotka funguje až po spuštění motorů, což je možné až po nastoupení cestujících na palubu.

Kvalitní provozovatel letadla se snaží vždy najít kompromis mezi využitím hangáru a chemickým odmrazováním, aby byly dodatečných náklady na let co nejpříjemnější. Bohužel, vyhřívané hangáry nejsou obvyklou výbavou všech letišť. Na některých se však nacházejí alespoň běžné hangáry, kam lze za poplatek letadlo umístit jako „prevenci“ před očekávanými námrazovými podmínkami v době následujícího očekávaného odletu.